fbpx

Najlepsze serialowe czołówki

Źróło: Finnawake

Bierzemy pod lupę jedne z najlepszych czołówek seriali, które są prawdziwą ucztą dla oka. Opisujemy też materiały wyróżniające się spośród wielu warstwą wizualną oraz te zaskakujące symboliką i niepozwalające o sobie zapomnieć.

 

Westworld

 

Westworld wita nas klimatycznym, a zarazem niepokojącym obrazem. Słońce wschodzące nad górskim pasmem okazuje się być lampką oświetlającą tworzoną klatkę piersiową. Już od samego początku zdajemy sobie sprawę, że w serialu nic nie jest takie, jakie może się wydawać. Czołówka pokazuje elementy procesu budowania hostów, od kąpieli w mlekopodobnej substancji, po projektowanie aktu miłosnego. W głowie zostaje dźwięk pianina, na którym gra jeden z produkowanych ludzi-robotów – do czasu. Muzykę skomponował Ramin Djawadi – twórca wielu uznanych ścieżek dźwiękowych, między innymi Gry o tron. Za intro odpowiedzialne jest z kolei studio projektowe Elastic – autorzy czołówek takich hitów jak The Crown, Gra o tron i Daredevil.

Westworld
Źródło: Heavy

 

Stranger Things

 

Czy kiedykolwiek przewinęliście czołówkę Stranger Things? Wstęp idealnie zapowiada nadchodzącą tajemnicę. Za wygląd intra odpowiada studio projektowe Imaginary Forces. Twórcy wykreowali coś wyjątkowo charakterystycznego, wizytówkę rewelacyjnie oddającą klimat serialu. Osiągnęli to między innymi za sprawą odpowiedniej typografii. Wygląd liter miał kojarzyć się z popularnymi w latach 80. krojami pisma – “Stranger Things” zostało złożone przy pomocy ITC Benguiat. Czołówka zaczyna się przybliżeniem na puste litery z połyskującymi, czerwonymi brzegami. Dzięki zastosowaniu efektów flary i ziarna, tytuł oddaje oryginalny styl czasu akcji serialu.

stranger things
Źródło: InVision

 

Ania, nie Anna

 

Czy możemy oczekiwać piękniejszej czołówki do serialu Ania, nie Anna? Idealnie współgra ona z bogatą osobowością bohaterki. Ania czuła silne połączenie z naturą, uwielbiała zatracać się w swoim świecie. Przed oczami stawia nam się obraz przepełniony magią. Sekwencja zaczyna się zimą, a kończy jesienią. Pojawiają się również zwierzęta reprezentujące poszczególne cechy charakteru Ani. Lis symbolizuje czas, kiedy bohaterka była osamotniona, sowa jej gwałtowność, kolibry radość. Cytaty wyryte w gałęziach drzew to fragmenty z książki L.M. Montgomery.

ZOBACZ TEŻ  Stranger Things sezon 3 - co wiemy?
Ania nie Anna
Źródło: IndieWire
Ania nie Anna
Źródło: IndieWire

Wygląd czołówki opiera się na ośmiu obrazach, które namalował artysta Brad Kunkle, natomiast całość stworzyło studio projektowe Imaginary Forces, autorzy czołówek takich produkcji jak Stranger ThingsJessica Jones czy Mad Men. 

Detektyw

 

Czołówka Detektywa wprowadza nas w świat serialu – nie zdradza zbyt wiele, zaciekawia i oddaje klimat Luizjany. Widzimy przykład podwójnej ekspozycji, czyli nakładających się na siebie obrazów, w tym przypadku wideo. Dzięki temu zabiegowi, pomimo łagodnych przejść, występuje pewien dynamizm, a odbiór staje się ciekawszy. Ciekawie również prezentuje się narastający mrok – od widoku krajobrazów, aż do trawiącego ognia. Ludzkie sylwetki wydają się być oknem bądź ramą dającą wgląd w niepokojące obrazy. Czołówkę stworzyło studio Antibody. Piosenka nosi tytuł Far From Any Road i jest autorstwa The Handsome Family.

serialowe czołówki
Źródło: Designspiration

 

Narcos

 

O ile pierwszy sezon serialu Narcos skupia na historii Pablo Escobara, o tyle autorzy czołówki starali się nie koncentrować wyłącznie na postaci kokainowego króla. Zdecydowali się pokazać kolumbijski handel narkotykami i Stany Zjednoczone próbujące z nim walczyć. Twórcy chcieli uchwycić esencję narkotykowej ery, zachowując przy tym współczesną wrażliwość odbiorców. Poza efektownym wizerunkiem tamtych czasów widzimy sceny przemocy, które obrazują szkodliwe skutki działalności Escobara. Klimat buduje również dźwięk hiszpańskich słów – Rodrigo Amarante z piosenką Tuyo zabiera nas w zupełnie inny świat. Czołówka została stworzona przez studio projektowe Digital Kitchen.

Narcos
Źródło: Konbini
serialowe czołówki
Źródło: Konbini

 

Dexter

 

Jeśli cierpisz na hemofobię, zdecydowanie odradzamy oglądanie czołówki Dextera. Widzimy w niej wręcz socjopatyczną zdolność do dostrzegania szczegółów w skali makro (w tym kropel krwi). Twórcy pokazali poranne rytuały głównego bohatera, który prowadzi podwójne życie: jako analityk w departamencie policji oraz jako seryjny morderca. W rezultacie udało im się uchwycić treść serialu, nawiązując do mrocznego sekretu Dextera. Zabicie komara, zacięcie przy goleniu czy krojenie mięsa przedstawione w dużym zbliżeniu odsłaniają ukrytą brutalność codzienności. Czołówkę stworzyło studio Digital Kitchen.

ZOBACZ TEŻ  Stranger Things - 3 sezon skupi się na dojrzewaniu Jedenastki
serialowe czołówki
Źródło: Digital Kitchen

 

Mad Men

 

Czasami siła tkwi w prostocie. Czołówkę serialu Mad Men wyprodukowało studio Imaginary Force. Twórcy zaprezentowali widzom krótką animowaną opowieść. Widok sylwetki człowieka wypadającego ze swojego biura, obok banerów i reklam, nawiązuje do świetlanej przeszłości w niełatwej branży. Mimo wszystko postać dochodzi do siebie. W ostatniej scenie widzimy, jak siedząc pali papierosa. Dźwięk towarzyszący czołówce jest ponury i zgoła złowieszczy. Jako muzykę wykorzystano utwór instrumentalny od RJ2D – A Beautiful Mind.

serialowe czołówki
Źródło: Art of the title
Mad Men
Źródło: Art of the title

A jakie są Wasze ulubione serialowe czołówki?